Entrada destacada

QUE SE ESCUCHE TU VOZ (clica encima para hacer el cuestionario)

  CUESTIONARIO PARA PERSONAS CON CONDICIÓN AUTISTA   Clica encima para abrirlo y descargarlo, una vez rellenado puedes enviarlo a:   elisend...

sábado, 16 de julio de 2022

La experiencia personal como mujer autista. L' experiència como mujer autista


 


BILINGÜE


L'experiència com a persona autista

El meu nom és Elisenda Pascual , tinc 52 anys i sóc una persona amb trastorn de l’espectre autista. Sóc més que la meva condició però la meva condició ha estat molt important en la meva vida.

Si quan jo era petita , a l’inici dels anys setanta, s hagués disposat de la informació sobre l’autisme que existeix actualment m’hagués estalviat moltes dificultats, l’autoconeixement és molt important per prendre bones decisions i jo intuïa com era, però sobretot era un interrogant, i calia trobar la resposta. Malauradament vaig rebre la resposta als 48 anys.

Les persones autistes tenim qualitats magnifiques som constants , persistim per assolir objectius costi el que costi, estem entrenats en l’ esforç continuat. També som lleials, honestes i intel.ligents. Tenim un sentiment intens del plaer estètic de manera que gaudim d’una pintura, de la manera com està escrit un llibre, d’una escultura com no ho assoliran gaires neurotípics.

He conviscut molt amb la soledat, com molts o moltes del nostre col.lectiu. Soledat forçada. Però, quan t’acostumes a la soledat llavors no la vols deixar. El meu radar social està una mica espatllat detecto quines persones tenen bones intencions i quines generaran una catàstrofe en la meva vida. Però, masses vegades no he sabut aturar els perills públics que s’apropaven i per això podria escriure una enciclopèdia sobre el Bullyng i el Moving. M ha tocat patir-lo en totes les seves versions. Sóc tota una experta.

Em vaig adonar que era autista dues vegades. La primera no li vaig voler fer cas. La segona ja ho tenia assumit.

La primera vegada va ser el dia del meu casament, per situar-vos en context, aquell casament es va dissenyar per que els meus pares i sogres ho gaudissin, però cada decisió era una bomba de rellotgeria cap el que jo podia integrar. Així que el casament era multitudinari, sorollós, ple de gent que no coneixia ni gota i de sobte vaig sentir-me absolutament desconnectada de tothom, em sentia com un astronauta descobrint un planeta, em sentia dins una bombolla que m’envoltava. Sempre dic que al meu casament no hi vaig anar.

La segona vegada, va ser més lent, tot un procés, el meu segon fill tenia dificultats i la meva llicenciatura en psicologia no em donava respostes. Desprès d’un itinerari complicat per aconseguir li teràpia i visites als professionals més reconeguts es va diagnosticar el seu autisme. Observant-lo i acompanyant-lo amb molt amor , m anava adonant que ell seguia les mateixes passes que jo havia fet de menuda. Recordo que jo a cinquè d’ EGB  li vaig respondre a la mestra que no utilitzava les majúscules perquè estèticament no m’agradaven, eren agressives. Super aspie.

No he sabut captar les segones intencions, així que em vaig perdre uns quants ligues perquè vaig adonar-me del que volien uns vint anys desprès i amb la valoració de la meva filla neurotípica al explicar li anecdotes. D'adolescent em feien fora dels grups, perquè era una activista contra la hipocresia, de fet vaig composar algunes cançons que si les cantes La Pegatina o Oques Grasses haguessin funcionat. A mi em van suposar quedar-me sola com un mussol. Vist amb perspectiva a qui se li acut dir li a la gent que són hipòcrites però que poden canviar. Doncs a mi, així em va anar.

Crec que em vaig enamorar d’homes TEA que com jo ni estaven diagnosticats ni sabien q ho eren. Tampoc va sortir bé. Però amb els anys vaig conèixer un neurotípic que em va enlluernar amb la seva intel.ligència, sentit de la responsabilitat i el fet que era alt. I fa 22 anys que estem junts.

El més important de la meva vida han estat dues coses aprendre, i el meu marit i els meus fills. L’inici amb els fills no va ser fàcil, els nadons i les rutines no combinen així que vaig tenir síndrome ansiós depressiu  els tres primers mesos de vida de cadascun d’ells. Tot i així, era jo  qui els cuidava  i els estimava profundament, per més que em sentis angoixada i trista.

El que m’ha anat pitjor ha estat l’àmbit laboral, treballava sempre per projectes, canviant constantment  de lloc i de tipus  de feina, en un ambient molt competitiu que afavoria l’estrès i el bullyng. Hi ha gent que matxaca a un altre a la feina, un lloc on estàs perquè necessites els diners, on marxar quan tens la moral ben baixa és dificilíssim. Jo  tinc malsons de cada moving, la meva ment m’hi transporta i el patiment reneix. Però aquesta mena de persones que et destrueixen en grup, per que sols són uns covards, passen els anys i et conviden al sopar de retrobament que han organitzat. I penses però com és pot fer tant mal i desprès quedar-se com si res. Com podeu imaginar no vaig anar al sopar.

I tinc una minusvàlua perquè el cos de tant aguantar sotragades es va fent malbé.

Trobo a faltar treballar, però no trobo a faltat aquella mena de treball on la cosa anava de deixar-te la pell per a que al final et diguessin: treballes molt bé però no ets el perfil de persona que cerquem. Els autistes som un xic sossos o bocaxancla. O no anem als esmorzars i dinars perquè ens angoixa la desestructuració i ens vé genial una mica de soletat per recuperar energia i d’altra sempre senyalem allò que no funciona ( i que tothom  ja ho sap), i no sabem que el truc és dissimular i no dir ho.

Jo faig activisme per ajudar  a les persones que tenen la condició d’autistes, perquè puguin desenvolupar el seu talent i perquè la vida no sigui pujar cada dia el cim d’una muntanya empenyent una roca com Sisifo.

M’agrada com sóc, tot i que sincerament em veig sempre coses a millorar, he acceptat que sóc autista i no m agrada haver li donat en herència aquest do al meu fill, no vull que sigui un peix d’aigua dolça nedant en el mar. Però sé que ell va millor equipat que jo per fer front al que li tocarà viure. I sé que com jo tindrà pocs amics però realment bons, que gaudirà de la soletat i això ens fa lliures de perdre temps amb gent que no aporta res, només per voler sentir se acompanyat el dissabte per la nit o per cap d’ any. No crec que tingui Instagram així que gaudirà d estar on sigui sense pensar on cal posar la càmera del mòbil.

Jo no he escollit ser autista, però comparant el que hi ha en el mercat prefereixo quedar me així. Sé que no he viscut ni viuré una vida fàcil però se que serà autèntica.

Elisenda Pascual

16 de juliol de 2022




La experiencia como persona autista

Mi nombre es Elisenda Pascual, tengo 52 años y soy una persona con trastorno del espectro autista. Soy más que mi condición pero mi condición ha estado muy importante en mi vida.

Si cuando yo era pequeña , al inicio de los años setenta, se hubiera dispuesto de la información sobre el autismo que existe actualmente me hubiera ahorrado muchas dificultades, el autoconocimiento es muy importante para tomar buenas decisiones y yo intuía como era, pero sobre todo era un interrogante y había que encontrar la respuesta. Desgraciadamente recibí la respuesta a los 48 años.

Las personas autistas tenemos calidades magnificas somos constantes, persistimos para lograr objetivos cueste lo que cueste, estamos entrenados en el esfuerzo continuado. También somos leales, honestas e inteligentes. Tenemos un sentimiento intenso del placer estético de forma que disfrutamos de una pintura, de la manera como está escrito un libro, de una escultura como no lo lograrán muchos neurotípicos.

He convivido mucho con la soledad como muchos o muchas de nuestro colectivo. Soledad forzada. Pero, cuando te acostumbras a la soledad es dificil dejarla marchar. Mi radar social está un poco estropeado detecto qué personas tienen buenas intenciones y cuales generarán una catástrofe en mi vida. Pero, demasiadas veces no he sabido parar los peligros públicos que se acercaban y por eso podría escribir una enciclopedia sobre el Bullyng y el Moving. Me ha tocado sufrirlo en todas sus versiones. Soy toda una experta.

Me di cuenta que era autista dos veces. La primera no le quise hacer caso. La segunda ya lo tenía asumido.

La primera vez fue el día de mi boda, para situaros en contexto, aquella boda se diseñó para que mis padres y suegros lo disfrutaran, pero cada decisión era una bomba de relojería que me costaba asumir. Así que la  boda fué multitudinaria, ruidosa, llena de gente que no conocía y de repente me sentí absolutamente desconectada de todo, como un astronauta descubriendo un nuevo planeta o como si estuviese dentro de una burbuja. Siempre digo que no fuí a mi boda.

La segunda vez, fue más lento, todo un proceso, mi segundo hijo tenía dificultades y mi licenciatura en psicología no me daba respuestas. Después de un itinerario complicado para conseguirle terapia y visitas a los profesionales más reconocidos se diagnosticó su autismo. Observándolo y acompañándolo con mucho amor, me iba dando cuenta que él seguía los mismos pasos que yo había hecho cuando niña. Recuerdo que yo en quinto de EGB le respondí a la maestra que no utilizaba las mayúsculas porque estéticamente no me gustaban, eran agresivas. Super aspie.

No he sabido captar las segundas intenciones, así que me perdí unos cuántos ligues porque me di cuenta de lo que querían unos veinte años después y con la valoración de mi hija neurotípica al explicarle algunas anecdotas. De adolescente me echaban de los grupos, porque era una activista contra la hipocresía, de hecho compuse algunas canciones que si las cantasen "La Pegatina" o "Oques Grasses" hubieran funcionado. A mí me supusieron quedarme sola como un búho. Visto con perspectiva a quien se le ocurre decirle a la gente que son hipócritas pero que pueden cambiar. Pues a mí, así me fue.

Creo que me enamoré de hombres TEA que como yo ni estaban diagnosticados ni sabían que lo eran. Tampoco salió bien. Pero con los años conocí un neurotípico que me deslumbró con su inteligencia, sentido de la responsabilidad y el hecho que era alto. Y hace 22 años que estamos juntos.

Lo más importante de mi vida han sido dos cosas aprender, y mi familia (mi marido y mis hijos). El inicio con los hijos no fue fácil, los bebés y las rutinas no combinan así que tuve síndrome ansioso depresivo los tres primeros meses de vida de cada uno de ellos. Aún así, era yo quien los cuidaba y los queria profundamente, aunque me siese angustiada y triste.

El que me ha ido peor ha sido el ámbito laboral, trabajaba siempre por proyectos, cambiando constantemente de lugar y de tipo de trabajo, en un ambiente muy competitivo que favorecía el estrés y el bullyng. Hay gente que machaca a otro en el trabajo, un lugar donde estás porque necesitas el dinero, donde irse cuando tienes la moral muy baja es dificilísimo. Yo tengo pesadillas de cada moving, mi mente me transporta y el sufrimiento renace. Pero este tipo de personas que te destruyen en grupo, por que solos son unos cobardes, pasan los años y te invitan a la cena de reencuentro que han organizado. Y piensas pero como se puede hacer tanto daño y después quedarse como si nada. Cómo podéis imaginar no fui a la cena.

Y tengo una minusvalia porque el cuerpo de tanto aguantar sacudidas se va echando a perder.

Echo de menos trabajar, pero no encuentro a faltar aquel tipo de trabajo donde la cosa iba de dejarse la piel para que al final te dijeran: trabajas muy bien pero no eres el perfil de persona que buscamos. Los autistas somos un poco sosos o bocachanclas. O no vamos a los almuerzos y comidas porque nos angustia la desestructuración y nos viene genial un poco de soledad para recuperar energía y de otra siempre señalamos aquello que no funciona (y que todo el mundo ya lo sabe), y no sabemos que el truco es disimular y no decirlo.

Yo hago activismo para ayudar a las personas que tienen la condición de autistas, para que puedan desarrollar su talento y para que la vida no sea subir cada día la cumbre de una montaña empujando una roca como Sisifo.

Me gusta cómo soy, a pesar de que sinceramente me veo siempre cosas a mejorar, he aceptado que soy autista y no me gusta haberle dado en herencia este don a mi hijo, no quiero que sea un pez de agua dulce nadando en el mar. Pero sé que él va mejor equipado que yo para hacer frente a lo que le tocará vivir. Y sé que como yo tendrá pocos amigos pero realmente buenos, que disfrutará de la soledad y esto nos hace libres de perder tiempo con gente que no aporta nada, solo por querer sentirse acompañado el sábado por la noche o por noche vieja. No creo que tenga Instagram así que disfrutará de estar donde sea sin pensar donde hay que poner la cámara del móvil.

Yo no he escogido ser autista, pero comparando con lo que hay en el mercado prefiero quedarme así. Sé que no he vivido ni viviré una vida fácil, pero se que será auténtica.

Elisenda Pascual

16 de julio de 2022
Elisenda Pascual. Autista. Psicóloga. Psicopedagoga. Mail: elisenda.pascual@gmail.com

No hay comentarios:

Publicar un comentario