Entrada destacada

QUE SE ESCUCHE TU VOZ (clica encima para hacer el cuestionario)

  CUESTIONARIO PARA PERSONAS CON CONDICIÓN AUTISTA   Clica encima para abrirlo y descargarlo, una vez rellenado puedes enviarlo a:   elisend...

martes, 19 de julio de 2022

Educació Emocional i Psicologia. Educación emocional y psicología. Bilingüe. Nakupenda

BILINGÜE

 Nakupenda: aprendre competències emocionals

Nakupenda significa per a mi dues coses complementàries: La paraula significa t'estimo en llengua suahili però tambè és l'experiència viscuda gràcies a la biblioteca Tarragona de participar en un taller de gestió emocional. Vam entrenar les competències emocionals mitjançant dinàmiques grupals i  també vam aprendre la teoria d'educació emocional de Bizquerra. 

La conductora del grup, la psicòloga Meritxell Prades, ens va ensenyar amb molta estimació a legitimitzar emocions de les que fugim com la ira o la tristesa. Hem d'adonar-nos que les emocions que considerem negatives són molt valuoses i no hauriem de fugir d'elles perque ens aporten informació útil.

Gràcies Meritxell per tots els llibres d'educació emocional per infants, joves i adults que ens vas ensenyar, per la teva professionalitat i per ser tant acollidora.

La por ens fa prudents, la tristesa ens incomode però ens avisa que cal canviar alguna cosa, és una mena de termostat que ens indica que cal prendre'ns  un temps per assimilar una pèrdua o una frustració, per exemple que no ens han seleccionat en el lloc de feina que anhelàvem. Cal digerir les emocions perquè processant -les aconseguim ser persones sense toxines emocionals acumulades.

Segons l'autor d'aquesta teoria les competències emocionals afavoreixen una millor adaptació al context social i als reptes que ens planteja la vida.

Bizquerra proposa les següents competències emocionals:

Consciència emocional.

La capacitat per prendre consciència de les pròpies emocions i les dels altres. Inclou donar nom a les emocions, caldrà aprendre vocabulari emocional (en la bibliografia trobareu dos llibres de definicions de les diverses emocions, el mar de emociones y emocionario), entendre les emocions dels altres, (d'aquesta en parlarem en profunditat en una propera entrada doncs inclou comprendre el llenguatge verbal i el no verbal que tenen un sentit determinat per la cultura entesa com a normes de convivència, aquesta no és gens senzilla de dominar perquè tenim un trastorn del desenvolupament i això implica com diu la Dra Hervàs que a mesura que passa el temps som més hàbils), adonar-se que la cognició (raonament, consciència), l'emoció i el comportament s'influeixen constantment.


Regulació emocional.

Implica gestionar les emocions sabent que hi ha una relació entre emoció, cognició i comportament. Inclou expressar emocions adientment, regulació emocional de la ira, tolerància a la frustració (per evitar sentir estrés o ansietat), ser constant en l'assoliment d'un objectiu, habilitats per afrontar conflictes que deprendrà de com poder frenar la intensitat i durada d'un estat emocional ( tinc 52 anys i encara no ho tinc del tot dominat i ho he intentat ... és el talò d' Aquil.lès dels autistes) i competència per generar emocions positives i gaudir d'una millor qualitat de vida.

Autonomia emocional.

Es refereix a l'autogestió personal, autoestima, actitud positiva vers la vida, automotivació, autoeficàcia emocional (acceptar la propia existència tant si és única i excèntrica com si és culturalment convencional), actitud positiva que inclou ser bondadòs i compassiu, sentit crític de les normes socials (avaluem i decidim si estem d'acord amb els missatges socials més divulgats), Resilència (capacitat per afrontar condicions de vida adverses, d'això les persones autistes entrenem bastant).

Competència Social.

Per tenir bones relacions interpersonals cal saber les habilitats socials bàsiques, comunicació efectiva potenciant l'escolta activa, compartir emocions equilibradament, cooperació i assertivitat.

Competència per a la vida i el benestar.

Ens permeten organitzar la nostra vida d'una manera sana, inclou fixar-se objectius positius i realistes, assumir la responsabilitat de les decisions preses, saber cercar ajuda i recursos, gaudir i transmetre benestar i saber fluir és a dir generant experiències òptimes.


Nakupenda: aprender competencias emocionales.

Nakupenda significa para mí dos cosas complementarias: La palabra significa te quiero en lengua suahili pero también es la experiencia vivida gracias a la biblioteca Tarragona de participar en un taller de gestión emocional. Entrenamos las competencias emocionales mediante dinámicas grupales y también aprendimos la teoría de educación emocional de Bizquerra.

La conductora del grupo, la psicóloga Meritxell Prades, nos enseñó con mucho cariño a legitimar emociones de las que huimos como la ira o la tristeza. Tenemos que darnos cuenta que las emociones que consideramos negativas son muy valiosas y no tendriamos que huir de ellas perque nos aportan información útil.

Gracias Meritxell por todos los libros de educación emocional para niños, jóvenes y adultos que nos enseñaste, por tu profesionalidad y por ser siempre tan acogedora.

El miedo nos hace prudentes, la tristeza nos incomoda pero nos avisa que hay que cambiar algo, es un tipo de termostato que nos indica que tenemos que tomarnos un tiempo para asimilar una pérdida o una frustración, por ejemplo que no nos han seleccionado en el lugar de trabajo que anhelábamos. Hay que digerir las emociones porque procesandolas conseguimos ser personas sin toxinas emocionales acumuladas.

Según el autor de esta teoría las competencias emocionales favorecen una mejor adaptación al contexto social y a los retos que nos plantea la vida.

Bizquerra propone las siguientes competencias emocionales:

Conciencia emocional.

La capacidad para tomar conciencia de las propias emociones y las de los otros. Incluye dar nombre en las emociones, habrá que aprender vocabulario emocional (en la bibliografía encontraréis dos libros de definiciones de diferentes emociones, el mar de emociones y emocionario), entender las emociones de los otros, (de esta hablaremos en profundidad en una próxima entrada pues incluye comprender el lenguaje verbal y el no verbal que tienen un sentido determinado por la cultura, entendiendo esta como el conjunto de normas de convivencia, esta no es nada sencilla de dominar porqué tenemos un trastorno del desarrollo y esto implica como dice la Dra Hervàs que a medida que pasa el tiempos somos más hábiles), darse cuenta que la cognición (razonamiento, conciencia), la emoción y el comportamiento se influyen constantemente.



Regulación emocional.

Implica gestionar las emociones a sabiendas de que hay una relación entre emoción, cognición y comportamiento. Incluye expresar emociones adecuadamente, regulación emocional de la ira, tolerancia a la frustración (para evitar sentir estrés o ansiedad), ser constando en el logro de un objetivo, habilidades para afrontar conflictos que deprendrà de cómo poder frenar la intensidad y duración de un estado emocional ( tengo 52 años y todavía no lo tengo del todo dominado y lo he intentado... es el talón de Aquil.lès de los autistas) y competencia para generar emociones positivas y disfrutar de una mejor calidad de vida.

Autonomía emocional.

Se refiere a la autogestión personal, autoestima, actitud positiva hacia la vida, automotivación, autoeficacia emocional (aceptar la propia existencia tanto si es única y excéntrica como si es culturalmente convencional), actitud positiva que incluye ser bondadoso y compasivo, sentido crítico de las normas sociales (evaluamos y decidimos si estamos de acuerdo con los mensajes sociales más divulgados), Resilència (capacidad para afrontar condiciones de vida adversas, de esto las personas autistas entrenamos bastante).

Competencia Social.

Para tener buenas relaciones interpersonales es necesario trabajar las habilidades sociales básicas, una  comunicación efectiva potenciando la escucha activa, compartir emociones equilibradamente, cooperación y asertividad.


Competencia para la vida y el bienestar.

Nos permiten organizar nuestra vida de una manera sana, incluye fijarse objetivos positivos y realistas, asumir la responsabilidad de las decisiones tomadas, saber buscar ayuda y recursos, disfrutar y transmitir bienestar y saber fluir generando experiencias óptimas.

Elisenda Pascual. Autista, Psicóloga, Psicopedagoga. Email: elisenda.pascual@gmail.com

No hay comentarios:

Publicar un comentario