Entrada destacada

QUE SE ESCUCHE TU VOZ (clica encima para hacer el cuestionario)

  CUESTIONARIO PARA PERSONAS CON CONDICIÓN AUTISTA   Clica encima para abrirlo y descargarlo, una vez rellenado puedes enviarlo a:   elisend...

martes, 19 de julio de 2022

Ecologia emocional: L' autoconeixement. El autoconocimiento.

BILINGÜE 

L'autoconeixement

L'autoconeixement és un factor decissiu de la intel.ligència emocional, percebre quins són els nostres talents i els nostres aspectes a millorar, adonar-nos de quines són les nostres necessitats, quins valors ens mouen ... és imprescindible per prendre bones decissions. A més, ens ajuda a establir estratègies per sentir-nos bé. Mentre escric aquest blog porto uns auriculars que eviten sentir el so ambiental, a mi personalment el soroll m'estressa molt, en especial el de la televisió que em sona metàl.lica. En canvi el de la ràdio m agrada, em sona a fusta (exceptuant les retransmissions de partits de futbol, si em vols fer passar ho malament posa'm un partit de futbol a la ràdio).

Ecologia emocional, en que consisteix? Els autors de la teoria de l'ecologia emocional utilitzen metàfores associades a elements metereològics per ensenyar nos  a gestionar les emocions. La pluja és la tristesa, el sol l'alegria, la boira s'associa als moments en que ens sentim perduts, i el vent que arrassa amb tot ens recorda les explosions d'ira, els moments en que tot es derrumba i s'esvaeix. I també ens parlen del clima i la contaminació emocional. Hi ha metàfores més complexes, totes molt útils, poc a poc n'aniré parlant.

La gestió emocional reduirà la desregularització emocional que tenim les persones de la condició autista. Una bona gestió de les emocions parteix del propi coneixement i d'actualitzar-lo continuadament. Avui no tens les mateixes necessitats que ahir. Ni tu ni ningú.

Exercicis per a l'autoconeixement proposats per Mercè Conangla i Jaume Soler: 

Quines són les teves cinc millors qualitats?

Quines tres coses importants has après de la vida fins ara?

Amb quines cinc paraules et definiria la persona que millor et coneix?

Quines tres coses esperes dels altres?

Que t'apassiona?

Que t'espanta de la mirada i el judici dels altres?

Que deixes de fer o de dir per por a la desaprovació dels altres?

És important fer-se un mateix aquestes preguntes perquè la pràctica ajuda a crèixer i millorar com diuen els dos psicòlegs esmentats.


El autoconocimiento

El autoconocimiento es un factor decisivo de la inteligencia emocional, percibir cuáles son nuestros talentos y nuestros aspectos a mejorar, darnos cuenta de cuáles son nuestras necesidades, qué valores nos mueven ... es imprescindible para tomar buenas decissions. Además, nos ayuda a establecer estrategias para sentirnos bien. Mientras escribo este blog llevo unos auriculares que evitan sentir el sonido ambiental, a mí personalmente el ruido me estresa mucho, en especial lo de la televisión que me suena metálica. En cambio el de la radio me gusta, me suena a madera (exceptuando las retransmisiones de partidos de fútbol, si me quieres hacer pasar lo mal ponme un partido de fútbol en la radio).

Ecología emocional, en que consiste? Los autores de la teoría de la ecología emocional utilizan metáforas asociadas a elementos metereológicos para enseñarnos a gestionar las emociones. La lluvia es la tristeza, el sol la alegría, la niebla se asocia en los momentos en que nos sentimos perdidos, y el viento que arrassa con todo nos recuerda las explosiones de ira, los momentos en que todo se derrumba y se desvanece. Y también nos hablan del clima y la contaminación emocional. Hay metáforas más complejas, todas muy útiles, de las cuales poco a poco iré hablandote.

La gestión emocional reducirá la desregularización emocional que tenemos las personas de la condición autista. Una buena gestión de las emociones parte del propio conocimiento y de actualizarlo continuadamente. Hoy no tengo las mismas necesidades que ayer. Ni tú ni nadie.

Ejercicios para el autoconocimiento propuestos por Mercè Conangla y Jaume Soler:

¿Cuáles son tus cinco mejores cualidades?

¿Qué tres cosas importantes has aprendido de la vida hasta ahora?

¿Con qué cinco palabras te definiría la persona que mejor te conoce?

¿Qué tres cosas esperas de los otros?

¿Que te apasiona?

¿Que te asusta de la mirada y el juicio de los otros?

¿Que dejas de hacer o de decir por miedo a la desaprobación de los otros?

Es importante hacerse un mismo estas preguntas porque la práctica ayuda a crecer y a mejorar como dicen los dos psicólogos mencionados.

Elisenda Pascual: Autista, Psicóloga, Psicopedagoga. Email: elisenda.pascual@gmail.com

No hay comentarios:

Publicar un comentario